Nové manažmenty miest a obcí prichádzali po voľbách s mandátom od občanov ktorí chceli zmenu vo vedení magistrátov. Nezodpovedné hospodárenie, obchádzanie či manipulovanie verejných obstarávaní, uprednosťnovanie dodávateľov pri pridelovaní zákaziek, nehospodárne nakladanie rozpočtovými prostriedkami viedlo zákonite k zadlžovaniu miest a obcí.
V kombinácii s nižšími transfermi podielových daní zo štátneho rozpočtu do obecných a mestských rozpočtov v minulom roku to sposobilo výpadky, ktoré nestačia sanovať z iných zdrojov príjmov a tak sa mnohé z nich v tejto dobe ocitajú na prahu insolventnosti.
Sú nútené žiadať o úvery na udržanie rozsahu základných funkcií, ktoré im vyplývajú z legislatívy. Noví primátori a starostovia sa podujali na ťažkú cestu presadzovania ozdravných metód zadĺžených samospráv. Manažérsky prístup vedenia naráža na neochotu konsenzu v zastupiteľstvách, v ktorých často sedia tí istí poslanci ako v dobách bezodného míňania rozpočtových príjmov. Mnohí z nich na takýchto rozhodnutiach participovali nielen v procese rozhodovania. Teraz sice počúvajú, ako treba šetriť, no pred občanmi musia vyzerať ako tí dobrí a racionálne rozhodnutia blokujú, tí prešpekulovanejší naďalej hľadajú sposoby ako aj z takej situácie vyťažiť. Pritom na nejednom stole úradov ležia faktúry po lehote splatnosti od dodávateľov predražených zákaziek, ktoré sami v predošlom volebnom období v zastupiteľstvách odsúhlasili.
Odhodlanie viesť samosprávu zodpovedne však navonok posobí ako medvedia služba, občania negatívne pociťujú úsporné opatrenia a reakcia padá na hlavy tých, ktorí naprávajú chyby po ich predchodcoch. Tí si inak pre prípad nezvolenia včas pripravili pokojné miesta v organizáciách ťažiacich zo štedrosti získanej počas ich posobenia na čele samospráv..
Do tejto situácie zasahuje štát s návrhom na zmenu financovania územných samospráv s mixom daňových výnosov, ktorý je sice transparentnejší a založený na spravodlivejšom a stabilnejšom princípe, no v tejto situácii, keď by povodný model zadĺženým samosprávam priniesol vyššie príjmy na sanovanie dlhov prichádza z pohľadu miest a obcí najmenej vhod.
A tak bude štátny rozpočet v porovnaní s povodným modelom bohatší o 248 mil.eur a územná samospráva o tento objem výnosov príde..
O to ťažšiu úlohu budú mať manažmenty miest, obcí a vyšších územných celkov vysporiadať sa s dlhmi a zabezpečiť ich chod. Niekde sa to darí za cenu padajúcej popularity u občanov, a niekde dochádza dych a odhodlanie…
Úvermi sa dá čiastočne kolaps oddialiť,ale aj tú sú zákonné limity za ktoré sa už nedá ísť..
pribudne aj počet obcí a miest, kde bude musieť nastúpiť nútený správca..
Ak zaklope na dvere úradu vašej obce či mesta, skor ako budete obvinovať nové vedenie mesta, spýtajte sa v akom stave úrad po voľbách preberalo.
Peter Vaňo
Celá debata | RSS tejto debaty